Imitation game / Kód Enigma - recenze, aneb jak jsem brečela v kíně

1. february 2015 at 15:33 | Yaraki |  Filmové recenze
Milí drazí a nejdražší, je to už dávno, co se mi stalo něco podobného - vlastně, ponořím-li se hlouběji do své zmatené paměti, obdobný zážitek jsem si ze sálu odnášela všeho všudy jedenkráte - po shlédnutí filmu Králova řeč - anglického dramatu, jež vás nedusí po celou stopáž nějakým utrpením, ale nakonec si odnesete tíživý pocit, že šlo o poměrně smutné lidské osudy sužované válkou a vlastním předurčením.

Kód Enigmy se v tomto podobá Králově řeči snad ve všech bodech, krom jednoho opravdu zásadního faktu - končí mnohem hůř.

Název filmu: Imitation game / Kód Enigmy

Obecné: Válečný / Životopisný / Thriller / Drama (Velká Británie / USA, 2014, 114 min)
Režie: Morten Tyldum (Předloha: Andrew Hodges (kniha - nečetla jsem))

Primární pohnutka (jež mě vedla konkrétně k této návštěvě): Akai chtěla jít do kíňa a co si budeme vyprávět Cucumber-Bitch se ve špatných filmech zpravidla neobjevuje - tak jsem se nechala zlomit. A dobře jsem udělala.

Proč na film jít: máte-li rádi anglická dramata a v zásadě i typický suchý anglický humor, sledujete-li rádi pohnuté osudy výjimečných lidí, pak je to film čistě pro vás.

Varování: může obsahovat drobné spoilery - ale opravdu jen maličké, vše je od začátku naznačeno, takže si myslím, že vážně nevyzrazuji žádná ztěžejní tajemství.

Kód Enigmy je válečný film, tím je třeba začít. Válka je nám zde předkládána od začátku do konce a přestože první půl hodinu má člověk pocit, že záběry tanků a černobílých srandistů v zákopech slouží jen pro efekt a prodloužení příběhu, který, co si budeme povídat, vlastně sám o sobě není tak dlouhý, postupně si na ně zvyknete a pochopíte, že jen skvěle dokreslují atmosféru. Jak už jsem řekla, válka je takovým středobodem celého filmu. Sledujeme osudy hlavního hrdiny - Alana Turinga, prolomitele nacistického kódu Enigma - od jeho útlého dětství v internátě až po persekuci kvůli homosexualitě cca v roce 50, ovšem největší pozornost je věnována etapě jeho života za války, kdy spolupracoval s dalšími matematiky, lingvisty a vědci na prolomení onoho legendárního kódu.
Jak už jsem mírně naznačila, opravdu jde o drama, vyprávěné ale formou, jež vám nerozerve dušičku a končetiny na kusy, netýrá vás celé dvě hodiny, aby vás pak uvrhlo v posmrtnou křeč tragického konce onoho významného muže, ale dobrou hodinu a půl se vlastně bavíte jeho skvěle zahranou, milou a veskrz sympatickou společenskou nemotorností i onou neodbytnou otázkou, proč nedokázal nikdy zapadnout. Jistě, mnoho situací vás vrací do kruté reality války a netolerantní společnosti oněch časů, ale příběhy kolektivu vědců snažících se rozluštit nerozluštitelné tajemství nacistů a zachránit tak nespočet životů je ve výsledku veskrz pozitivní. Nakonec jsem sama musela naznat, že jsem se dobře zasmála a slza na konci tak ukápla hlavně pro ten promarněný život geniálního jedince stíhaného nakonec i přes obrovské zásluhy pro úplnou pitomost.
Stejně jako po Králově řeči jsem tak ve výsledku břečela ne ze zoufalství, ale tím zvláštním štěstím, hrdostí a pro vlastní pohnuté, nikoli však zničené, srdce (a protože jsem prostě měkejš)
Asi netřeba zmiňovat jak skvělé byly všechny herecké výkony - nenacházím snad jedinou postavu, které by se dalo cokoli vytknout. Musím dokonce vypíchnout jedno obrovské překvapení - tím pro mne byl mladík ztvárňující Alana Turinga zamlada na internátní škole - vyjádřit tolik emocí v podstatě strnulým obličejem je něco neskutečného.

Celkový verdikt: U mě jasný favorit na Oscara - film ve mě vyvolal takový příval pozitivna a hrdosti nad lidskými schopnostmi a odhodláním, jaký jsem už dlouho nezažila. Vyloženě doporučuji i těm, pro které ani dramata, ani válečné filmy nejsou typickou doménou. Přestože válka je nositelem velké části děje, je vlastně takovou "příčinou" všeho, prožíváte v zásadě mnohem více osud toho konkrétního muže jako takového a právě citlivé zkloubení dvou žánrů dělá film výjimečným. Mimo jiné jsem docela hrdá i na dnešní společnost (a to se mi nestává už vůbec), že je schopna věnovat pozornost válečnému hrdinovi a že jeho příběh snad díky tomuto filmu neskončí tak rychle v hlubinách zapomnění.

Hodnocení: 9,5/10 Yaraki approves

2 people judged this article.