Avengers: Age of Ultron Recenze (bez spoilerů)

2. may 2015 at 15:52 | Akai |  Filmové recenze
Aneb jak jsem byla včera v kině a pro blaho národa jsem se rozhodla sepsat své dojmy v jazyce mateřském.
I might do the same in English but I guess it's too much effort to write all this again. And writing is hard.

Název filmu: AVENGERS: Age of Ultron

Obecné: Akční/Dobrodružný/Sci-Fi (USA, 2015, 141 min)
Režie: Joss Whedon (komiks - Jack Kirby, Stan Lee)
Obsazení: Robert Downey jr. (Tony Stark/Iron Man), Chris Evans (Steve Rogers/Captain America), Chris Hemsworth (Thor), Jeremy Renner (Clint Barton/Hawkeye), Mark Ruffalo (Bruce Banner/Hulk), Scarlett Johansson (Natasha Romanoff/Black Widow), James Spader (Ultron), Paul Bettany (JARVIS, Vision), Aaron Taylor-Johnson (Pietro Maximoff/Quicksilver), Elizabeth Olsen (Wanda Maximoff/Scarlet Witch), Samuel L. Jackson (Nick Fury), Anthony Mackie (Sam Wilson/Falcon), Don Cheadle (James Rhodes/War Machine), Thomas Kretschmann (Baron von Strucker), Andy Serkis (Ulysses Klaw)...
Děj ve zkratce: Tony Stark vytvoří systém Ultron, jenž má chránit planetu před potenciálními nepřáteli. Když se Ultron rozhodne lidstvo vyhladit, musí se Avengers spojit a znovu zachránit Zemi.

Trailer:

Tak je to tady. Den, na který jsme čekali. A já se dočkala se vší parádou.

Už jsem si stihla všimnout, že ne všichni diváci byli po příchodu z kina tak nadšení jako já, protože ačkoliv na IMDb i CSFD drží druzí Avengers krásných 82 %, recenzenti bývají spíše nespokojení. A já to nepobírám.

Je pravda, že každého vkus je jiný a já jsem možná co se Marvelovek týká poměrně otevřená a zbaštím od nich prakticky cokoliv (možná až na prvního Kapitána, neb uznejme si, že ten je z celé série nejslabší), přesto jsem se obávala, že po fantastických prvních Avengerech a obzvláště geniálním Winter Soldierovi a Strážcích Galaxie z minulého roku, už to třeba nebude ono.

Čeho jsem se bála nejvíc, jakožto strůjce zklamání, byl samotný Ultron. Z trailerů totiž vyznívá poněkud obyčejně a na hlavního záporáka celého filmu tak trochu tuctově. Přeci jen, umělá inteligence, vytvořená k ochraně lidstva, která se rozhodne, že lidstvo by možná bylo lepší zničit než chránit, může sice znít epicky, ale šťávu to nedodává, zvlášť pokud jste z posledních Avengerů zvyklí na geniálního Lokiho. Jenže Ultron dokáže právě Lokim nastavenou laťku s grácií přeletět. A já se nejspíš přidám k Team Ultron.

Ultron se pro mne tak nakonec stává jedním z nejlepších elementů celého filmu. Jakožto výtvor Tonyho Starka, který opět nezklamává a hláškuje na všechny strany, po něm Ultron zdědil něco z jeho důvtipu i humoru, což rozhodně není na škodu, zároveň však nepůsobí jako Starkova kopie a žije si vlastním životem se svými pokroucenými ideály. A já konečně vím, co je na něm tak neobyčejného. Ačkoliv je ze své podstaty umělý a lehce robotický, on má prostě duši. See, Sam Winchester? You do need a soul.

Co se týče dalších nových přírůstků do filmového světa Marvel Studios, dvojčat Pietra a Wandy Maximovových, ani ta vás nezklamou. V rámci zahrnutí všech postav se jim sice nedostává tolik času, kolik by si nejspíš zasloužili, stejně vás ale dostanou. Nebo alespoň mě, radši nebudu generalizovat. Pokud jste viděli poslední X-meny, ve kterých se právě starší z dvojčat Pietro/Peter poprvé objevil na velkém plátně a kde si v podání Evana Peterse získal naše srdce, určitě jste zvědaví, jak se Quicksilver vyvedl v MCU.

Každý ať si samozřejmě udělá vlastní názor, ale dle mého se poměrně s klidem vyrovná tomu X-menovskému. Pietro Maximoff si zachovává přesně ty kvality, jichž jsme si cenili na Peterovi. Je trochu lehkovážný, dokáže vás donutit vyprsknout smíchy na celé kino a vám je to jedno, protože kino se řechtá spolu s vámi. Samozřejmě, že mezi oběma jeho verzemi jsou značné rozdíly. Pietro má rozhodně o něco temnější příběh, jeho schopnosti navíc vzešly z experimentů HYDRY, které zatím žádný jiný obdařený člověk kromě dvojčat nepřežil. Což nepotěší.

Jak ale funguje Age of Ultron jako celek? Jistě, když se nad tím trochu zamyslíte, jsou to vlastně takoví první Avengers v bleděmodrém, přesto si myslím, že tvrzení, že jsou to dva téměř totožné snímky, je poněkud přehnané. Age of Ultron se vrací k osvědčeným motivům z jedničky - když se podíváte na masivní a ač vizuálně velmi efektivní bitvy, přijde vám, že jste se vrátili o pár let zpět, jen jste vyměnili mimozemskou armádu Chitauri za roboty. Jenže ono to vlastně nevadí, protože přesně na tohle jsme se těšili, čekali jsme, až zase uvidíme, jak Avengers ukážou všem záporákům, zač je toho loket.

Co navíc musím pochválit, je rozvíjení starých postav. Jak bylo slíbeno, dozvíme se, co dělal Hawkeye během druhého Kapitána a dostaneme i víc informací k minulosti Black Widow. Právě Hawkeye dostane v druhých Avengers mnohem víc prostoru, než ke kterému se dostal v jedničce a my konečně dostaneme šanci zjistit, co je ten chlap vlastně zač, navíc se mohou plně projevit jeho charakterové rysy, které musely jít v prvních Avengers stranou, když si z něj Loki udělal svou figurku na šachovnici. A myslím, že si ho jakožto samostatnou jednotku prostě zamilujete.

Abych se vrátila k celkovému dojmu. Poměr akce a 'kecacích' scén je dle mého názoru vyvážený, tempo tak akorát a všechno do sebe hezky zapadá. Druzí Avengers jsou větší než jednička, celý tým je zároveň vyspělejší a ve většině případů schopen pracovat jako tým, ačkoliv to mezi nimi občas samozřejmě zakskřípe. Protože bych nerada někomu omylem prozradila podstatnou část děje, nechám to radši jen u toho, že jsem z Age of Ultron neskutečně nadšená. Vážně se mi to líbilo a tak nemohu jinak, než vám to všem vřele doporučit.

A ještě podstatná informace. Ve filmu je tentokrát pouze jedna potitulková scéna, která se objeví ihned po barvených titulcích, takže můžete s klidem odejít hned po ní. A nečekat až dokonce na zhasnuté plátno jako já a půlka sálu se mnou.

A ještě něco na závěr. Pokud sledujete také Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D., můžete se těšit na krásné propojení s Age of Ultron. Tam, kde středeční Agenti skončili, tam noví Avengers začínají a i když vám i bez znalosti seriálu bude vše dávat smysl, budete mít přeci jen ucelenější obrázek, když budete s dějem Agents of S.H.I.E.L.D. seznámeni. Takže jestli má někdo zájem, pokusím se tu dole zrekapitulovat vše podstatné pro Age of Ultron, co se v Agentech odehrálo.

Po pádu S.H.I.E.L.D.u začal Coulsonův tým budovat novou organizaci s Coulsonem jakožto novým ředitelem. Hledali zbytky HYDRY a účinně likvidovali všechny její hlavy, až se do čela postavil baron von Strucker, který se zabýval právě experimenty na nadaných jedincích. V posledních epizodách jsme se mohli doslechnout o tzv. Theta protokolu, o kterém ale Coulson odmítal komukoliv cokoliv prozradit. V posledním díle pak Coulsonův tým objevil tajnou základnu HYDRY v Antarktidě, kde se také odehrávaly pokusy na obdařených lidech.

Základnu vedl doktor List, kterého si můžeme všimnout i v Avengerech po baronově boku, neb se mu povedlo ze základny uprchnout, než ji S.H.I.E.L.D. zničil. Coulson tam mimo jiné stáhl data, ze kterých se mu podařilo zjistit Struckerovu polohu i polohu Lokiho žezla, které Strucker využíval ke svým experimentům. Kde? V Sokovii, fiktivní východoevropské zemi, kde se mimo jiné narodily dvojčata Maximovovy. Ihned poté se Coulson spojí s Marií Hillovou a zahajuje protokol Theta. Čas povolat Avengers.

Hodnocení: Ha, a teď jste mě dostali. Rovnou stovku dát nemůžu, to se přece nedělá, navíc kdybych se tím začala prohrabávat víc do podrobna, určitě nějakén ty mouchy objevím. Ale zase se mi to natolik líbilo, že nechci dát moc málo... Já vám nevím... Shit.- Language!
Well, whatever, I really loved that thing.

Hodnocení: 95%

Be the first one to judge this article.